במישור החוף הדרומי מתקיימת אוכלוסייה גדולה של חתולי ביצות (Felis chaus), בעיקר בסמוך לנחלי החוף ובשולי שדות חקלאיים, אך הכבישים באזור זה מהווים איום עליה. הם קוטעים את מרחב מחייתה, וכלי רכב כבר גבו את חייהם של חתולי ביצות רבים: בשנים 2008–2020 תועדו 55 פרטים דרוסים על הכבישים. הדריסות פוגעות פגיעה אנושה בחתולי ביצות במרחב זה, ואם המגמה תימשך אוכלוסייתם עלולה להיעלם לחלוטין בעתיד.
כבישים, ובמיוחד תשתיות אורך, קוטעים שטחים טבעיים והיום הם איום מהותי על שימור המגוון הביולוגי בעולם בכלל ובמדינות צפופות בפרט. בישראל תשתיות האורך העיקריות הן מסילות ברזל מגודרות וכבישים, הגורמים למגוון גדול של נזקים: הם רכיב משמעותי בצמצום בתי גידול ובפגיעה בבתי גידול מקומיים ונדירים; הם גורמים להפרעות בסביבתם כגון רעש, תאורה, אבק, זיהום מים ואוויר; והם מפרידים בין אוכלוסיות ובכך משפיעים לרעה על הרבייה ועל המגוון הגנטי של בעלי חיים.
דרך אחת לצמצום קיטוע של אוכלוסיות ותמותה של פרטים מדריסה היא הקמה של מעברים ייעודיים לבעלי חיים – עיליים או תחתיים – ושיפור מעברי ניקוז קיימים תחת כבישים באופן שגם הם יוכלו לשמש מעברים מתאימים לבעלי חיים.
ב-2021 נעשה במישור החוף הדרומי סקר שנועד לבחון את עבירותם של הכבישים המרכזיים לבעלי חיים, בייחוד לחתולי ביצות באזור זה, ועל סמך הנתונים שנאספו להמליץ על דרכים להפחית את הדריסות. את הסקר עשתה אלה פסטרנק ממרכז מידע על יונקים של החברה להגנת הטבע על פי הזמנה של מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים.
הכבישים שנבחנו בסקר היו הכבישים שבהם שיעור הדריסה של חתולי ביצות גבוה – כבישים מספר 4, 35, 232 ו-334. בכל מעבר תחתי בכבישים אלו נבחנו ותועדו מאפייניו: ממדיו, נוכחות צמחייה בתוכו וגובהה, מפגעים מחוצה לו או הפוגעים בעבירותו, ועוד. המידע הועלה על מפה וליד 25 מ-75 המעברים שנבחנו הוצבו מצלמות אקולוגיות שהותקן עליהן חיישן. הן צילמו כשהחיישן זיהה תנועה וכך תיעדו חציה של בעלי חיים מצד אחד של המעבר לצידו האחר. תמונות שהתקבלו בדרך זו בהן נראו חתולי בר חוצים כבישים דרך המעברים הועלו כנתונים במודל סטטיסטי שבחן את המאפיינים של אותם המעברים.
מיני היונקים העיקריים שמשתמשים במעברים תחתיים במרחב זה הם תנים, נמיות, דרבנים וחולדות, והם נפוצים יותר ובעלי אוכלוסיות צפופות יותר בהשוואה למינים האחרים שתועדו. גם חתולי ביצות נראו משתמשים במעברים. בתצפיות עליהם במעברים תחתיים תועדו כ-35 בסבב הקיץ וכ-50 בסבב הסתיו. אומנם נצפו פחות חתולי ביצות מתנים, נמיות ודרבנים, אך נתון זה עולה בקנה אחד עם תפוצתה של אוכלוסיית חתול הביצות וצפיפותה במרחב זה. תוצאות הסקר הראו שבכבישי מישור החוף הדרומי יש מחסור חמור במעברים ייעודיים לבעלי חיים, ושבמעברים הקיימים לא נעשתה תחזוקה מספקת. תחת הכבישים יש גם מעברים לניקוז מים, אך רובם נועדו לאפשר רצף זרימה, בעיקר של נחלים, ולכן המבנה שלהם או סחף בתוכם אינו תומך במעבר של בעלי חיים דרכם.
לסיכום, בסקר הוגדרו המאפיינים של מעבר "אופטימלי" לחתולי ביצות, ונקבעו מקומות שבהם חסרים מעברים תחת הכבישים הנסקרים. כמו כן נעשתה הערכה נפרדת לכל כביש שנבדק, הוגדרו הבעיות הקשורות בו וניתנו המלצות לשיפור המעברים לאורכו.