למרות שאמנת CITES עוסקת רק בענייני סחר בינלאומי בערכי טבע, מצאנו דרכים להיעזר בה גם לטובת שמירה על הטבע בישראל. אחד הסעיפים באמנה קובע שכל מדינה גם רשאית להחמיר על כללי האמנה. מדינת ישראל היא מהמדינות המובילות בקרב המדינות החברות באמנת CITES בפעולות פנימיות שמחמירות על כללי האמנה למיגור הציד והסחר הלא חוקי של חיות בר וצמחי בר מקומיים. ממשלת ישראל הצטרפה לאמנה ב-1979 ומינתה את רשות הטבע והגנים (רשות שמורות הטבע דאז) ליישום האמנה, אשר מיושמת כיום באמצעות חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה,
ובאמצעות תקנה מ-2005 המכריזה על כל 35,000 המינים הרשומים בנספחי האמנה כערכי טבע מוגנים. מאז שמונתה מובילה רט"ג מדיניות המשלבת הן הגנה על חיות וצמחי בר מקומיים והן פיקוח על היבוא, הייצוא, האחזקה בשביה וגידול בחוות גידול של מינים בסכנת הכחדה שמוצאם ברחבי העולם, כולל אלה המוגנים על ידי אמנת CITES. פעולות אלו נעשות באמצעות מנגנון להנפקת היתרים פרטניים ליבוא ייצוא, סחר והחזקה ומעקב אחריהם ומתוך שימוש בסמכויות שניתנו לרט"ג לאכיפת החוק ובשיתוף פעולה עם אגף המכס, משטרת ישראל, ובשיתוף פעולה בינלאומי עם האינטרפול המתבטא בהעברת מידע באופן שוטף בין הגופים.
מגוון הפעולות בהן נוקטת רט"ג להגנה על המינים מחמירות ביחס לכללי אמנת CITES ומהוות השראה למדינות אחרות החברות באמנה. הדבר נובעת מכך שבזמן שבמדינות רבות החוק קובע שחיות הבר שייכות לבעלי הקרקע שעליהן הן נמצאות, בארץ חיות הבר שייכות למדינה ולפיכך מוגנות על פי חוקיה, ותושבי ישראל אף אינם רשאים להחזיק או לפגוע בהן.
הגנה על הארץ מפני מינים פולשים היא מטרה חשובה של רט"ג וכללי האמנה עוזרים לנו ליישם את המטרה. אמנת CITES מתייחסת רק למינים בסכנת הכחדה, אך בישראל הכלילו תחת מנגנוני ההיתרים שלה את כלל המינים המוגנים המיובאים לישראל כדרך לפקח על יבוא ויצוא של כל ערכי הטבע המוגנים ולא רק על המינים הרשומים בנספחי האמנה. באופן הזה, רט"ג מנהלת את היבוא של חיות בר ממדינות זרות על מנת למנוע חדירת מינים פולשים לישראל, וגם מסייעת לשמירת טבע בעולם על ידי מניעת סחר במינים בסכנת הכחדה האסורים לסחר על פי האמנה.
עוד החמרה משמעותית היא בכך שישראל אינה מתירה יבוא של חיות בר שמקורם בבר אלא מגידול בשבי בלבד. אמנת CITES נוסדה להגן על אוכלוסיות הבר ומתירה יבוא מהבר כל עוד קיימת הוכחה מדעית שהסחר הוא בר קיימא ואינו פוגע באוכלוסיית הבר. אך במדינות רבות אין פיקוח טוב אחר כלל זה, והן מתירות ייצוא של חיות בר שמקורם בטבע גם כאשר מצב האוכלוסייה אינה טוב. כאמור, אנו מחמירים בכך שאנו לא מתירים שום יבוא מהבר (אלא במקרים בודדים ומיוחדים מאוד), ובדרך זו אנו מבטיחים שהייבוא לישראל אינו פוגע באוכלוסיות הבר.
השימוש במנגנון ההיתרים של האמנה מאפשר לרט"ג לפקח על כל הייבוא והיצוא של ערכי טבע מוגנים והתוצרים שלהם. אנו אחראים על היבוא וסחר לא רק של מינים זרים של תוכים ונחשים לשוק חיות המחמד, אלא גם על המינים האקזוטיים המיועדים לתצוגה בגני חיות למטרות חינוך ואלו המיובאים לאוניברסיטאות למטרות מחקר. בנוסף אנו מפקחים על היבוא והיצוא של התוצרים של המינים המוגנים, לא רק על השנהב העשוי מחתי פילים והקוויאר שמקורו בדגי חידקנים, שהוזכרו לעיל, אלא גם על סוגים שונים ומשונים של תוצרים של חיות וצמחי בר מוגנים, כולל מזון, תרופות, תכשיטים, רהיטים, דברי אומנות, בגדים ועוד. תוצרים לדוגמה עליהם אנו מפקחים הם רצועות שעון מעור נחש, פרוות לתעשיית כובעי שטריימל, קרני אנטילופות לתעשיית שופרות, תמצית צמחי "הודיה" להרזיה, כינורות העשויים ממיני עצים נדירים ועוד רבים.
כדי למנוע פגיעה במגוון הביולוגי בעולם, וכדי למנוע חדירת מינים פולשים לארץ רט"ג הכינה רשימות מינים מותרים –
רשימות לבנות, או אסורים –
רשימות שחורות, ביבוא, סחר והחזקה בישראל מקרב יונקים, זוחלים ועופות והיא אוסרת בכלל יבוא של דו-חיים. כיום האחריות על הסחר בצמחים, דגים וחסרי חוליות מחולקות על פי חוק בין רט"ג לבין משרד החקלאות, ולכן אין לנו סמכות מלאה על שלוש קבוצות אלה, אלא רק על חלק מהמינים שלהן.
ד"ר סיימון נמצוב הוא מנהל יחסים בינלאומיים בחטיבת מדע ברשות הטבע והגנים