עמוד הבית > תנו לחיות לחצות
תנו לחיות לחצות

מחקר חדש מראה שחיות בר מעדיפות לחצות כבישים במעברים אקולוגיים מתחת לגשרים בעלי קרקע וטופוגרפיה טבעית ופחות במעבירי מים. כדי לאפשר את תנועתן בבתי גידול שנקטעו על ידי כבישים או מסילות ברזל יש לבנות עוד עשרות מעברים אקולוגיים תחתיים ועיליים 

חתול ביצות עם טרף חוצה מתחת לכביש במעביר מים, צילום: מצלמת מעקב

כבישים ומסילות ברזל הם תשתית חיונית לבני האדם, אך על מינים רבים של חיות בר הם מאיימים איום קיומי, שכן כבישים ומסילות קוטעים בתי גידול ומסדרונות אקולוגיים ומסכנים את חיי בעלי החיים בבואם לחצות אותם. במחקר שנעשה עבור רשות הטבע והגנים על ידי ד"ר דרור דנבום מהטכניון, פרופ’ אבי בר-מסדה מאוניברסיטת חיפה אורנים ופרופ’ אסף שוורץ מהטכניון והתמקד בכבישים נמצא שאומנם בכבישים מהירים חיות בר מועדות לדריסה יותר מאשר בכבישים שבהם מהירות הנסיעה נמוכה ועומסי התנועה קלים, אך גם בכבישים אלו סכנת הדריסה גדולה. חסמים בסביבת הכביש – מעקות, מחסומי הפרדה, קירות, גדרות וכדומה – מגבילים אף הם את תנועת בעלי החיים ונוטים להפחית את אפשרויות המעבר שלהם, ובכך מגבירים את הסכנה הנשקפת לחייהם מדריסה. 

 

 
בעלי חיים רבים חוצים כבישים בקביעות בתחומי מחייתם, והם עושים זאת דרך אלמנטים בנויים תחת כבישים כגון מעבירי מים לתיעול מערכות ניקוז מקומיות. המעבירים מאפשרים מעבר דרכם, אך ממדיהם, צורתם וכן חומרי הבנייה שמהם הם עשויים המים מגבילים את המינים שיכולים לעבור בהם. 

צבי ישראלי חוצה מתחת לכביש הנמצא על גשר, צילום: מצלמת מעקב

כדי לשמר את נתיבי התנועה של חיות הבר ולהפחית את שיעור הדריסות נהוג בעולם, וגם בישראל, לתכנן כבישים שבהם משולבים מעברים אקולוגיים, כלומר מעברים ייעודיים לחיות בר. בישראל הוקמו רק מעט מעברים ייעודיים לחיות בר, והמחקר הנוכחי בחן את השימוש שהן עושות במבני דרך שונים בישראל ובעולם – גשר, מעביר מים מרובע BOX, צינור, ועוד. ניתוח השימושים מלמד שהמעברים היעילים ביותר הם מתחת לכבישים שנבנו על גבי גשרים, במיוחד ליונקים גדולים. גם מעברים אקולוגיים ייעודיים לחיות בר יעילים בהרבה ממעברים שנבנו לשימוש משותף של בני אדם וחיות, או ממעברים שבני אדם משתמשים בהם בשימוש משני. עוד נמצא שרוב מיני חיות הבר מעדיפים מעברי כבישים המשלבים חומרים טבעיים בעיצובם.

 

על סמך ממצאים אלו פיתחו החוקרים שיטה לזיהוי המיקומים הטובים ביותר לבניית מעברים אקולוגיים. השיטה מבוססת על ניתוח קישוריות מרחבית ומיפוי מסדרונות אקולוגיים שהוכח שמינים שונים משתמשים בהם למעבר. מתוך כך עלה כי יש להוסיף שטחים חשובים לשימור הקישוריות האקולוגית בישראל, במיוחד באזור הצפון ובשפלת יהודה והנגב, ולכן כדי לשמר את הקישוריות האקולוגית בין בתי גידול איכותיים, שהמינים שחיים בהם חשובים לשמירת הטבע בישראל, יש לבנות עוד עשרות מעברים אקולוגיים בכבישים ובמסילות ברזל קיימים.
 
הכותב דותן רותם הוא אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים
 
עוד באותו הנושא
 
 
 
הנצפים ביותר
הכירו את צמחי הבר החדשים לישראל
בשנה החולפת התווספו חמישה מיני צמחים חדשים לפלורה של ישראל והם מצטרפים לעשרות אחרים שנמצאו בשנים האחרונות
ינואר 2024
מצב הנשרים
ספירת הנשרים באביב האחרון מאששת את מגמת ההתייצבות של האוכלוסייה אם כי היום גודלה הוא כמחצית מבעשור הקודם ואירועי הרעלה עדיין חוזרים ונשנים
מאי 2024
מי אתה עגולשון שחור-גחון
יותר מעשור עבר מאז התגלית המרעישה של מציאתו מחדש של המין הנכחד עגולשון שחור-גחון ואנו עדיין יודעים רק מעט על הביולוגיה של המין ובית גידולו. תוצאות הניטור והמחקר מכווינים את תוכנית הממשק לשמירה על המין
יולי 2023

BioGIS: מיפוי המגוון הביולוגי בישראל

מעבר פתוח לחיות הבר

חניוני לילה במדבר: באיזו מידה הם מפריעים לטבע?